Berlijn, 5 Mei 2022

Op de agenda van de Verenigde Naties

Deze week woonde Thomas Ellerbeck, voorzitter van de Board of Trustees van TUI Care Foundation en lid van het Group Executive Committee, de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties bij. Het was de eerste sessie ooit toegewijd aan het thema toerisme en de cruciale rol ervan in inclusieve herstel en groei.

Tijdens een levendige Fireside Chat, onder voorzitterschap van internationaal CNN anker Richard Quest, heeft Thomas Ellerbeck het werk van de Corona Relief Programmes van TUI Care Foundation onder de aandacht gebracht in de VN. De deelnemers bespraken de uitdagingen die gepaard gaan met herstel en hoe economische groei en jobs op duurzame wijze gerealiseerd kunnen worden. Er werden ook rondetafelgesprekken gehouden over de sociale impact van het toerisme; het versnellen van de klimaatvriendelijke transformatie van het toerisme; en het stimuleren van investeringen in het toerisme.

Thomas Ellerbeck vertelde: “Het was een groot privilege om vandaag het werk van TUI Care Foundation te mogen voorstellen aan de VN in New York. Het was de eerste keer dat de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties een volledige sessie heeft gewijd aan de toeristische sector en het duurzame herstel ervan. Het getuigt van de toerismesector als wereldwijde kracht en toont het belang aan van de reisindustrie als motor voor economische groei en sociale ontwikkeling, vooral voor de ontwikkelingslanden in de wereld.

De toerismesector zet zich in om sterker te komen uit de pandemie. Lokale participatie neemt toe, gebruik van middelen en grondstoffen neemt af - dit is hoe het toerisme van de toekomst ontworpen wordt.”

Het High-Level Thematic Debate werd gestuurd door de voorzitter van de Algemene Vergadering, Excellentie Abdulla Shahid, in samenwerking met het World Tourism Organization (UNWTO). Vertegenwoordigers van de overheid namen publiek deel en een selecte groep stakeholders uit de particuliere sector sloten aan in de vergaderzaal van de Algemene Vergadering. Ze bespraken het unieke vermogen van het toerisme om positieve veranderingen aan te drijven na de drastische gevolgen van de pandemie, die naar schatting tot 120 miljoen banen in het toerisme heeft gekost.

De sessie was gericht op het opbouwen van een meer verantwoordelijke en robuuste toerismesector wereldwijd, met duurzaamheid als drijvende kracht om de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN te bereiken. Tijdens de sessie werd ook erkend hoe belangrijk toerisme is voor gemeenschappen over de hele wereld, meer bepaald de kleine eilandstaten en de minst ontwikkelde landen die afhankelijk zijn van de inkomsten uit het toerisme.

Het opbouwen van een duurzame en wereldwijde toerismesector staat nu op de internationale agenda. Dit is inspirerend en we zijn blij dat het werk van TUI Care Foundation de weg naar de toekomst leidt.

VOLG
TALAY!