Berlijn, 14 Juli 2022

Zomer, Zon, Scone Stranden - De Stranden van Cyprus Worden Plasticvrij

Als je deze zomer naar het strand gaat, denk er dan zeker aan geen afval achter te laten, vooral geen plastic. Het is een schokkende vaststelling dat elke dag acht miljoen stukken plastic in onze oceanen terechtkomen, het water verontreinigen, het milieu vervuilen en schade toebrengen aan het kostbare leven in zee en aan ecosystemen.

In Cyprus is één van de vijf pijlers van de nationale strategie voor toerisme, om een bestemming te worden die het milieu respecteert. Daar gaan ze nog een stap verder om het strand en de zee plasticvrij te houden. De afgelopen drie jaar hebben de TUI Care Foundation, de Travel Foundation en het Cyprus Sustainable Tourism Initiative (CSTI) samengewerkt met lokale toeristische bedrijven in de regio Paralimni om plastic voor eenmalig gebruik aan te pakken op de stranden die populair zijn bij toeristen.

Meer dan 100 toeristische bedrijven hebben toegezegd ten minste één verandering door te voeren om plastic te verminderen, hergebruiken of uit te bannen. Het resultaat daarvan is dat de stranden van Agia Triada en Malama nu volledig plasticvrij zijn - een geweldige prestatie!

De volgende fase van het project is zojuist van start gegaan tijdens een evenement in Protaras dat werd bijgewoond door Helen Caron, Product & Purchasing Director van de TUI Group en lid van de Board of Trustees van de TUI Care Foundation. Helen legt uit: "Dankzij dit initiatief is een hoeveelheid plastic afval verwijderd die overeenkomt met het gewicht van drieëntwintig 737-vliegtuigen, wat een enorme prestatie is als je het in de juiste context bekijkt. We kondigen het project aan voor nog eens drie jaar en ik ben erg blij dat we dit initiatief kunnen verderzetten".

Het volgende doel van het project is om het aantal deelnemende bedrijven uit te breiden tot 300 en samen te werken met de hotelsector om zoveel mogelijk afval te elimineren.

In de tussentijd kunnen zelfs de kleinste veranderingen om jouw plasticverbruik voor eenmalig gebruik te verminderen een verschil maken. Om met de woorden van zero waste goeroe Anne-Marie Bonneaux te spreken: "We hebben niet een handjevol mensen nodig die perfect aan zero waste doen. We hebben miljoenen mensen nodig die het op een onvolmaakte manier doen."

VOLG