Berlin, 5 Juni 2021

Vandaag vieren we Wereldmilieudag

Global Nature Fund 3

Vandaag vieren we Wereldmilieudag en steunen we de noodzaak voor gezamenlijke actie om onze planeet te beschermen.

Het thema van dit jaar is het herstel van ecosystemen, waarmee wordt opgeroepen tot actie om het herstel van beschadigde of vernietigde ecosystemen te ondersteunen en de nog intacte ecosystemen in stand te houden. De nadruk ligt op de dringende noodzaak om onze relatie met de natuur te herstellen – van het kweken van bomen tot het groener maken van steden, en van het veranderen van eetgewoonten tot het schoonmaken van rivieren en kusten. Het is ook de start van het Decennium voor het Herstel van Ecosystemen 2021-2030 van de Verenigde Naties.

Het herstel van ecosystemen vormt de kern van het project "Making the Mangroves Matter" van TUI Care Foundation in de Dominicaanse Republiek. Het project heeft als doel het herstellen van de mangrovebossen en het ontwikkelen van een beheerplan voor het nationaal park Manglares del Bajo Yuna, dat een deel van de stad Sanchez omvat. Het park is het grootste en meest waardevolle, maar ook het meest bedreigde drasland in de Dominicaanse Republiek.

In samenwerking met Global Nature Fund, BMZ en CEBSE werkt TUI Care Foundation samen met de parkautoriteiten om de negatieve gevolgen van illegale houtkap en andere niet-duurzame economische activiteiten te verminderen. Dit gebeurt onder andere door het herstel van 21 hectare mangroves te vergemakkelijken. Er worden ook economische kansen gecreëerd voor de mensen in de aangrenzende gemeenschappen door gebruik te maken van de mogelijkheden die het lokale ecosysteem biedt. Hierbij kan gedacht worden aan de ontwikkeling van eco-vriendelijke bedrijven en het organiseren van eco -vriendelijke wandeltochten en kajakroutes die door de mangroven lopen.

Het herstelproces is in volle gang. De capaciteit van de kwekerij in het nabijgelegen Arroyo Barri voor het planten van mangrovebomen is versterkt en wordt nu beheerd door het plaatselijke burgemeesterskantoor in samenwerking met het provinciale directoraat van het Ministerie van Milieu en Natuurlijke Hulpbronnen.  Het "Las Garitas" Mangrove Ecologische Pad is klaar voor jongeren, opvoeders en toeristen om ervan te genieten, en het culinaire bedrijfsinitiatief "Albóndigas La Sanchera", dat wordt beheerd door een groep plaatselijke vrouwen, is volop in ontwikkeling.

We zijn verheugd dat het project nu al een verschil maakt door:

• het terugdringen van illegale houtkap
  • het mangrovebos te herstellen door samenwerking van de gemeenschap met de lokale autoriteiten
  • de gemeenschap bewust te maken van de waarde van het bos
  • het delen van best practices op zakelijk gebied en instrumenten met vissers- en vrouwenorganisaties om hen te helpen hun economische situatie te verbeteren
  • de kennis van de gemeenschap over mangrovebossen en de mogelijkheden die dit ecosysteem biedt te vergroten

In de baai van Samaná in de Dominicaanse Republiek neemt TUI Care Foundation deel aan de viering van Wereldmilieudag en steunt het de plaatselijk georganiseerde "Rally for Wetlands". Op deze dag van onderwijs, sport en herstel van draslanden aan de kust kunnen gezinnen in Sanchez veilig van de natuur genieten en bijdragen aan de schoonmaak van de kust en de aanplanting van mangrovebossen.

Als u wilt deelnemen aan activiteiten in het kader van Wereldmilieudag, heeft het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP) een evenementenschema opgesteld dat u hier kunt raadplegen.

Zoals de wereldwijde campagne van de Verenigde Naties zegt: HERUITVINDEN. HERSCHEPPEN. HERSTELLEN.

Laten we samen alles in het werk stellen om de natuur te beschermen en te herstellen wat al beschadigd is.

VOLG