Berlijn, 25 Januari 2021

Selectiefase afgerond:TUI Care Foundation ondersteunt 150 ondernemende toerismeteams in Mexico, Kenia, Indonesië en Jordanië

COVID-19 Relief Programme 4 - Cut
  • Lancering van het eerste noodhulpprogramma voor jonge toeristische ondernemers in ontwikkelingslanden en opkomende landen.
  • Samen met enpact ondersteunt TUI Care Foundation ondernemersteams in de toeristische sector met mentoring, workshops met deskundigen en financiële ondersteuning

Het Covid-19 Relief Programme for Tourism gaat van start met de selectie van 150 jonge, innovatieve ondernemersteams in de toeristische sector in Mexico, Kenia, Indonesië en Jordanië. Het noodhulpprogramma biedt deelnemers workshops met internationale experts, individuele begeleiding en financiële beurzen. Het gezamenlijke programma van de TUI Care Foundation en enpact wordt gefinancierd door Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH namens het Duitse federale ministerie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (BMZ) en heeft tot doel om de toeristische sector die in de deelnemende landen grotendeels tot stilstand is gekomen door de Corona-crisis, te versterken. Op deze manier draagt het programma ook bij aan het duurzaam onderhoud en de verdere ontwikkeling van de lokale toeristische infrastructuur in ontwikkelingslanden en opkomende landen.

De geselecteerde ondernemersteams zijn het programma in december 2020 gestart met een digitale kick-off. In januari starten de eerste internationale workshops over onderwerpen als crisismanagement, digitalisering of duurzaamheid.

In totaal ondersteunt het programma 150 geselecteerde bedrijven uit vier landen. De deelnemende ondernemersteams worden op verschillende manieren getroffen door de ineenstorting van het toerisme in hun regio. De organisaties die worden ondersteund, zijn voornamelijk jonge kleine bedrijven, sociale ondernemingen en innovatieve start-ups - zoals toerismescholen voor jonge vrouwen of organisatoren die excursies naar onbekende regio's of duurzame reiservaringen faciliteren en daarbij nieuwe inkomenskansen creëren voor lokale gemeenschappen.

In Mexico richten veel van de deelnemende operatoren zich op de Maya-cultuur en de bescherming van historische locaties. Ook faciliteren ze verantwoord duurzaam toerisme. De NGO La Mano del mono combineert bijvoorbeeld milieueducatie, ecotoerisme en ervaringsgericht leren. Met de steun van La Mano del mono krijgen lokale gemeenschappen een nieuwe bron van inkomsten, terwijl beschermde gebieden lokaal worden versterkt door ecotoerisme en milieu-educatieve strategieën. Lokale toeristische bedrijven worden dankzij deze steun ook getraind in duurzaamheid.

In Kenia maakt bijvoorbeeld het jonge bedrijf Solar Freeze deel uit van het programma. Solar Freeze biedt draagbare koelkasten op zonne-energie aan voor off-grid tourkampen. Hierdoor kunnen gasten tijdens hun reis van vers proviand worden voorzien. Hoewel het bedrijfsmodel bijzonder duurzaam is en zeer goede toekomstperspectieven biedt, ligt het momenteel stil als gevolg van de terugval in het toerisme. Met de deelname aan het programma van enpact en de TUI Care Foundation kan het Solar Freeze-team nu deze fase van stilstand gebruiken om het businessmodel verder te ontwikkelen en af te stemmen op de periode na de pandemie.

Veel van de deelnemers uit Indonesië leggen de focus op duurzaamheid en digitalisering. Het eco-resort Mana Earthly Paradise op Bali, dat wordt gerund door de NGO Earth Company, is hier een goed voorbeeld van. Dit resort in Ubud is in alle opzichten duurzaam - sociaal, ecologisch en economisch. Door middel van duurzame praktijken en innovatieve ecotechnologieën wil het resort het toerisme op het Indonesische vakantie-eiland in een meer milieubewuste richting sturen.

In Jordanië richt het ondernemende team van Baraka Destinations zich ook op duurzaam toerisme. Gemeenschapstoerisme is de naam van het bedrijfsmodel waarin de lokale bevolking de toeristen kennis laten maken met hun cultuur, gebruiken en hun alledaagse omgeving en hen inzicht bieden in het lokale leven. Baraka Bestemmingen biedt authentieke dagtochten aan, net als ervaringen zoals koken met de gemeenschap of unieke bestemmingen om Jordanië buiten de gebaande paden te beleven.

"Toerisme is het levensonderhoud van miljoenen mensen in de vier deelnemende landen. Om de vakantieregio's in staat te stellen om na de pandemie terug te keren naar de succesvolle ontwikkeling uit het verleden is het nu belangrijk om de lokale infrastructuur in stand te houden en nieuwe innovatieve en duurzame bedrijfsmodellen te promoten. "We zijn verheugd hier samen met enpact aan te kunnen bijdragen met het noodhulpprogramma in Mexico, Kenia, Indonesië en Jordanië", aldus Dagmar Wöhrl, bestuurslid van de TUI Care Foundation.

Het Covid-19 Relief Programme for Tourism ondersteunt deelnemende bedrijven uit de toeristische sector bij het incasseren van de economische gevolgen van de pandemie. Het programma loopt over een periode van zes maanden en is verdeeld in 2 fases. In januari en februari 2021 vinden workshops voor deskundigen en trainingen plaats. Van februari tot mei 2021 wordt er dan intensieve individuele ondersteuning geboden door mentoren van TUI AG en enpact. Met hun internationale toeristische expertise en ervaring in business development en digitalisering ondersteunen ze de deelnemende subteams bij de verdere ontwikkeling van hun businessmodellen. In de loop van het programma krijgen de deelnemende organisaties financiële steun om hun crisismanagement te versterken.

Hier vindt u meer informatie.