Berlijn, 22 April 2022

De aarde is voor iedereen

De planeet heeft onze hulp nodig

Weer een jaar rond de zon betekent weer een jaar vol mogelijkheden om onze planeet te beschermen. En er is nu geen beter moment om daar aandacht aan te besteden, nu we de Dag van de Aarde 2022 vieren.

Het zorgen voor Moeder Aarde is een taak voor ons allemaal. Regeringen, bedrijven, ouderen en jongeren - ieder van ons moet zijn steentje bijdragen. Of het nu gaat om het verminderen van de hoeveelheid plastic die we gebruiken, het kopen van duurzame mode of meer wandelen en minder rijden, er zijn zoveel dingen die we elke dag kunnen doen die een verschil zullen maken voor de planeet.

Earth Day 2022 staat in het teken van het versnellen van oplossingen om klimaatverandering tegen te gaan. En met haar projecten om het milieu over de hele wereld te ondersteunen, doet TUI Care Foundation al het mogelijke om te helpen.

Een van deze projecten is op Bali, waar we samenwerken met Livingseas Asia om te helpen koraal en zeewier in de lokale omgeving te behouden en te kweken, maar ook de mariene biodiversiteit te herstellen.

Koraalriffen vormen een gevarieerd marien ecosysteem: 25% van alle zeedieren is ervan afhankelijk voor voedsel en beschutting. Ze bieden ook bescherming aan de kustlijn en voorzien de visserij van een overvloed aan verschillende vissoorten. Wereldwijd onderhouden koraalriffen meer dan 500 miljoen mensen en zonder koraalriffen zou onze wereld er heel anders uitzien. Maar de klimaatverandering brengt schade toe aan deze riffen en hun ecosystemen. We moeten er alles aan doen om dit te stoppen.

Livingseas Asia is een duikbedrijf met een missie om koraalrif habitats te bouwen voor het leven in zee. Daarnaast willen ze de lokale gemeenschap betrekken bij en het bewust maken van duurzaam afvalbeheer en het herstel van de riffen. Het project betrekt ook lokale jongeren en hotelpersoneel om voorvechters van duurzaamheid te worden en bevordert ecotoerisme. Training over mariene kwesties, koraal en visidentificatie zal helpen om hen meesters van de Bali Zee te maken en hen bewust te maken van het belang van het mariene milieu voor de gemeenschap. Het is ook een fantastische kans voor toeristen in Padangbai om te leren over het belang van koraalbehoud wanneer ze duiken, snorkelen of de zeewierboerderij bezoeken.

Onze planeet heeft onze hulp nodig - laten we dus de Dag van de Aarde vieren door alles te doen wat in ons vermogen ligt om in onze planeet te investeren. Welke veranderingen kun jij dit jaar aanbrengen om duurzamer te leven?