Berlijn, 15 Maart 2021

Ondersteuning van sociaal ondernemerschap in crisistijden – Lancering van de “Social Entrepreneurship Competition in Tourism”

• Wedstrijd voor sociaal ondernemerschap in het toerisme roept bedrijven met sociale impact van over de hele wereld op om zich kandidaat te stellen
  • De wedstrijd richt zich op herstel na de crisis en op een duurzame toekomst van de toeristische sector
  • De wedstrijd van dit jaar wordt mogelijk gemaakt door de TUI Care Foundation en ondersteund door UNWTO

Vandaag werd in samenwerking met de TUI Care Foundation de derde jaarlijkse wedstrijd voor sociaal ondernemerschap in toerisme gelanceerd. Deze “Social Entrepreneurship Competition in Tourism” is de eerste en enige wereldwijde wedstrijd die zich richt op sociale innovatie en ondernemerschap in het toerisme en in de horeca.

Door sociale ondernemers van over de hele wereld toegang te geven tot expertise en internationale zichtbaarheid wil de wedstrijd de ondernemers en de gemeenschappen op reisbestemmingen versterken, hun groei versnellen en hen toegang geven tot de markten. Met de huidige wereldwijde uitdagingen van COVID-19 ligt de focus van de wedstrijd dit jaar op het ondersteunen van ondernemers in het sociaal toerisme. Zij helpen de sector immers vooruit in zijn herstel en ze geven vorm aan een duurzame toekomst voor het toerisme op hun bestemming.

De twee vorige wedstrijden die in 2019 werden opgericht door professor dr.Claudia Brözel, kregen kandidaturen uit meer dan 50 landen over de hele wereld. Naast de TUI Care Foundation werkt de editie 2021 samen met de UNWTO en de Social Innovation Academy (SINA), gevestigd in Oeganda. SINA zal mentoring en coaching bieden aan maximaal tien finalisten die tien weken één-op-één en peer-to-peer-ondersteuning zullen ontvangen; Ze zullen zich ook concentreren op pitch-training, mensgericht ontwerpen, bedrijfsmodellering en impactmeting.

Professor Dr. Claudia Brözel zei: “Na succesvolle wedstrijden in 2019 en 2020 zijn we verheugd over onze drie nieuwe partners, TUI Care Foundation, de UNWTO en SINA, die elk hun netwerk en competentie zullen inbrengen in deze derde ronde van de wedstrijd. Vanwege de impact van de COVID-19-pandemie op de wereldwijde reisindustrie zal de focus van de Social Entrepreneurship Competition in Tourism in 2021 liggen op het herstel van het toerisme en de kansen die het creëert om zowel bedrijfsstructuren te veranderen als opnieuw te beginnen met nieuwe ideeën."

Thomas Ellerbeck, voorzitter van de TUI Care Foundation: "Innovatieve ondernemers in staat stellen om de urgente kwesties van armoede, gendergelijkheid en de klimaatcrisis aan te pakken, staat centraal in deze wedstrijd en weerspiegelt de missie van de TUI Care Foundation. Met deze “Social Entrepreneurship Competition in Tourism” willen we de oplossing voor mondiale uitdagingen vanuit lokale ondernemers promoten. Zodra de pandemie voorbij is, zal de reissector terugkeren naar de succesvolle ontwikkeling van de afgelopen decennia. We hebben nu de kans om te zorgen voor een duurzamere industrie met een nog positievere impact op lokale gemeenschappen op de bestemmingen."

ITB Berlin, Travel Massive en de Eberswalde University for Sustainable Development steunen de wedstrijd voor het derde jaar op rij.

Ondersteuning van de VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling
De structuur van de wedstrijd volgt de geest van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties en is bedoeld om kwaliteitsonderwijs, gendergelijkheid, fatsoenlijk werk en economische groei te bereiken. Het doel is ook om de industrie, innovatie en infrastructuur te ondersteunen.

De wedstrijd focust in het bijzonder op punt 8.9 dat luidt: "Bedenk en implementeer tegen 2030 beleidslijnen om een duurzaam toerisme te promoten dat zowel banen creëert als de lokale cultuur en producten promoot."

Aanvragen voor de editie 2021 kunnen tegen 30 april 2021 worden ingediend in twee categorieën (‘Launch Track’ voor nog niet geïmplementeerde ideeën en ‘Growth Track’ voor de verdere uitbouw van bestaande projecten. Een speciale focus zal liggen op ‘in destination’ oplossingen in verband met de COVID-19-pandemie.

Een eindevaluatie zal worden uitgevoerd door een internationale jury en de online prijsuitreiking vindt plaats in september 2021. In beide categorieën worden geldprijzen en prijzen in natura toegekend aan de winnaars.

Eerdere winnaars pakken zowel wereldwijde als lokale problemen aan
In 2019 behaalde WeView, een virtueel sightseeingplatform, de eerste plaats in de categorie Ideeën, terwijl Frutas y Verduras, een culinair programma in Mexico ter ondersteuning van inheemse volkeren en cultuur, bovenaan de lijst van bestaande projecten stond.

In 2020 won Get Up and Go Colombia in de categorie ‘Social Startups and Projects’ met zijn initiatieven bij de gemeenschappen die het zwaarst werden getroffen door gewapende conflicten in Colombia. Change Through Travelling, een in Brazilië gevestigd initiatief, won de eerste prijs in de categorie ‘Ideeën’ door een ledenclub op te richten waarmee reizigers in de aanloop naar hun reis gemeenschappen kunnen ondersteunen.

Lees er meer over of neem deel op www.socialtourismcompetition.com