Berlijn, 11 Februari 2021

De TUI Care Foundation ondersteunt 40.000 kansarme mensen in vakantieregio's met hulppakketten

TUI Care Foundation Food Bank Morocco
  • Corona Relief Fund voorziet mensen in vakantieregio's van voedsel- en hygiënepakketten
  • Ondersteuning van kansarme gezinnen in Mexico, Jamaica, Egypte, Marokko, Spanje en de Kaapverdische eilanden
  • Betrokkenheid mogelijk gemaakt door donaties van TUI-gasten en -medewerkers wereldwijd

Vooral mensen in vakantieregio's wiens levensonderhoud afhangt van het toerisme, worden getroffen door de aanhoudende wereldwijde reisbeperkingen. Om hen te ondersteunen werd het Corona Relief Fund van de TUI Care Foundation gelanceerd. Met de steun van lokale vrijwilligers worden voedselpakketten uitgedeeld aan kansarme gezinnen in Mexico, Jamaica, Egypte, Marokko, Spanje en op de Kaapverdische eilanden. Het hulpprogramma, dat mogelijk werd gemaakt door donaties van klanten en medewerkers, loopt door in 2021.

Van het Mexicaanse schiereiland Yucatan tot de straten van Sal op de Kaapverdische eilanden of de eens zo bruisende medina in Marrakech - de effecten van de wereldwijde reisbeperkingen zijn overal voelbaar. De economische gevolgen in vakantieregio's zijn enorm en hebben een directe impact op het dagelijks leven van lokale gezinnen. Om snel hulp en voedselzekerheid te bieden stelt de TUI Care Foundation, in samenwerking met lokale partners, voedsel, maaltijden en toiletartikelen ter beschikking van kansarme mensen. Met de steun van lokale vrijwilligers en TUI-collega's ter plaatse heeft de hulp meer dan 40.000 mensen bereikt. Het initiatief heeft ook betrekking op de lokale vakantie-infrastructuur van TUI, waarbij TUI jeeps en bussen worden gebruikt om de hulppakketten te verdelen.

Thomas Ellerbeck, voorzitter van de TUI Care Foundation: "Veel mensen in vakantielanden zijn van hun bestaansmiddelen beroofd door de pandemie en de reisbeperkingen. Voor hen gaat het werkelijk om hun dagelijkse behoeften, als het ware de basis voor veel gezinnen. In deze uitzonderlijke situatie ondersteunt de TUI Care Foundation gezinnen met hulppakketten, voedsel- en hygiëneproducten. Hiervoor werken we voornamelijk samen met lokale organisaties of voeren we onze eigen hulpprojecten ter plaatse uit. Veel projectpartners, sociaal ondernemers en hulporganisaties sluiten zich bij ons aan om via onconventionele wegen de hulppakketten snel te kunnen verspreiden, zelfs onder moeilijke omstandigheden en zonder een gevestigde infrastructuur. Er is een gemeenschappelijk doel: we willen mensen perspectief geven en samen kunnen we een intacte toeristische infrastructuur in stand houden voor na de coronacrisis. Omdat iedereen zo snel mogelijk gasten wil ontvangen en professioneel weer aan de slag wil gaan”.

Om de voedseldistributie te maximaliseren, werkt de TUI Care Foundation zoveel mogelijk samen met lokale organisaties. Er zijn ook enkele ongebruikelijke benaderingen ontwikkeld om dit mogelijk te maken. De non-profit organisatie Pikala Bikes in Marokko heeft bijvoorbeeld snel haar bedrijfsmodel aangepast om de lokale bevolking te helpen. De organisatie biedt doorgaans duurzame fietstochten door Marrakesh en Agadir aan voor toeristen en biedt kansarme jongeren een opleiding en werkvooruitzichten. Maar voor het TUI Care Foundation corona-hulpprogramma worden de fietsen en aanhangwagens nu gebruikt om voedselpakketten te vervoeren. Dit maakt niet alleen een duurzame voedselvoorziening mogelijk in moeilijk bereikbare gebieden maar zorgt ook voor banen bij Pikala in tijden dat het toerisme stilstaat.

In Hurghada, aan de oostkust van Egypte, helpt een team van voormalige TUI-medewerkers en lokale vrijwilligers met het uitdelen van voedselpakketten. Hier worden de voedsel- en hygiëneproducten rechtstreeks in TUI-voertuigen voor de deur afgeleverd om kansarme gezinnen te helpen.

In het vakantieoord Playa del Carmen aan de oostkust van Mexico werken TUI-medewerkers en vrijwilligers samen met lokale goede doelen om de gemeenschap te voorzien van voedsel- en hulppakketten. De TUI Care Foundation heeft ook mogelijkheden voor beroepsopleiding en onderwijs gecreëerd om achtergestelde lokale mensen te helpen om weer op dreef te komen na de pandemie.

Het eiland Sal in Kaapverdië is ook zwaar getroffen door de terugval van het toerisme. De TUI Care Foundation en de lokale liefdadigheidsinstelling CSD Foundation helpen ter plaatse met een groot team van helpers uit de lokale gemeenschap en voormalige TUI-medewerkers. In samenwerking met de Rockhouse Foundation is onlangs een ander hulpproject gestart in Jamaica. De komende weken zullen projecten in Spanje van start gaan, bijvoorbeeld in Mallorca en Tenerife - twee toeristische regio's waar mensen ook bijzonder zwaar worden getroffen door de reisbeperkingen en het stilgevallen toerisme.

Ian Chapman, Chief Operations Officer bij TUI Musement: "In deze moeilijke tijden is hulp op vakantiebestemmingen belangrijker dan ooit. Het verstrekken van hulppakketten ondersteunt niet alleen gezinnen op vakantiebestemmingen in een existentiële noodsituatie, maar creëert ook banen en zelfs een gemeenschap van vrijwilligers in tijden van crisis. Het verheugt ons dat we de corona-hulpactie van de TUI Care Foundation kunnen ondersteunen met onze teams ter plaatse en met onze infrastructuur. "

Het initiatief maakt deel uit van het Corona Relief Fund van de TUI Care Foundation om mensen op vakantiebestemmingen te ondersteunen. Het programma omvat ook het ‘100 Helping Hands’-initiatief dat lokale hulporganisaties in vakantieregio's ondersteunt om de gevolgen van de plaatselijke pandemie te verzachten. Daarnaast heeft de TUI Care Foundation samen met haar partner enpact het ‘COVID-19 Relief Programme for Tourism’ gelanceerd ter ondersteuning van nieuwe, innovatieve toeristische bedrijven met financiële hulp en ‘business mentoring’ doorheen de coronacrisis. Dit COVID-19 hulpprogramma voor toerisme wordt gefinancierd door het Duitse federale ministerie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.