Berlijn, 29 Augustus 2019

We houden zand en zee plasticvrij in Cyprus

• Een sectorbreed initiatief om Cyprus te helpen bij de inspanningen om plasticvrij te worden
  • Het vergroten van bewustzijn en een breed scala aan activiteiten moeten het gebruik van wegwerpplastic terugdringen
  • Toeristische bedrijven zoals hotels, restaurants en bars staan centraal bij dit initiatief

TUI Care Foundation en de Travel Foundation lanceren een initiatief om het gebruik van wegwerpplastic in de kustgebieden van Cyprus terug te dringen. In deze samenwerking worden de krachten gebundeld met het Cyprus Sustainable Tourism Initiative (CSTI) om de bedreiging die wegwerpplastic vormt aan te pakken voor Cyprus als bestemming en voor het omliggende zeegebied als geheel.

In het Middellandse Zeegebied bestaat de meerderheid van al het strandafval uit plastic: meer dan 85% van het drijvend zwerfafval en tussen 45% en 90% van het afval op de zeebodem is van plastic. Verpakkingsmaterialen als plastic tassen en voedselverpakkingen vormen samen met wegwerpplastic zoals rietjes, flessen en wattenstaafjes de meest voorkomende afvalsoorten die worden aangetroffen in de Midellandse Zee.  Maar om plasticverontreiniging in de zee tegen te gaan, moeten eerst maatregelen aan land worden genomen . De toeristische sector en haar stakeholders bieden een mooi platform om bewustzijn rondom de problemen met plastic te vergroten  en het eigen gebruik van plastic terug te dringen.

Het initiatief streeft ernaar het gebruik van wegwerpplastic door bedrijven in de toeristische sector, die actief zijn in de populaire vakantiebestemmingen Ayia Napa en Proteras in het oosten van Cyprus, met 70% te hebben laten afgenomen in 2022. Toeristische bedrijven houden zich in toenemende mate bezig met het probleem van plasticvervuiling en erkennen hun rol in de verspreiding van wegwerpplastic. Deze campagne helpt lokale hotels, bars en restaurants met trainingen en begeleiding bij het vinden van alternatieven voor de aankoop van plastic artikelen zoals rietjes, bekers, bestek, flessen, tassen en verpakkingen van afhaalmaaltijden. Het project hoopt ook het bewustzijn rondom de problemen met wegwerpplastic te vergroten bij toeristen, bewoners en jongeren – hiervoor zullen activiteiten als strandschoonmaakacties, wedstrijden en schoolevenementen worden georganiseerd. Daarnaast wordt het initiatief gepromoot op sociale media om het bereik te vergroten en betrokkenheid en bewustzijn te stimuleren.

“Dit project is gestoeld op samenwerking, waarbij bedrijven, beleidsmakers, NGO’s en burgers samen de strijd aangaan tegen het gebruik van wegwerpplastic. Het is een kans voor de toeristische sector om zowel het voortouw te nemen bij het verminderen, hergebruiken en recyclen van wergwerpplastic, als anderen te stimuleren hun ecologische voetafdruk te verkleinen, en op die manier bij te dragen aan het behoud van deze prachtige kustlijn”, zegt Frank Oostdam, Lid van het Bestuur van TUI Care Foundation.

“We hebben al veel steun gehad van hotels, bars, restaurants en andere lokale bedrijven, die allemaal voorloper willen zijn bij het aanpakken van dit probleem, het juiste willen doen voor Cyprus en willen voldoen aan de groeiende verwachtingen van klanten – zowel locals als buitenlanders – die tegenwoordig vraagtekens zetten bij zinloos gebruik van plastic. Dit initiatief draait enerzijds om het geven van trainingen en adviezen aan bedrijven en het adviseren van bewoners en bezoekers over hoe zij hun steentje bij kunnen dragen, en anderszijds om het organiseren van evenementen zoals strandschoonmaakacties en bewustmakingsactiviteiten”, zegt Philippos Drousiotis, Voorzitter van CSTI.

Op dit moment wordt de inzet en steun van diverse stakeholders verzameld om vorm te geven aan een campagne die in november 2019 zal worden gelanceerd. De missie is duidelijk en de naam spreekt voor zich: houd zand en zee plasticvrij!