Berlijn, 27 September 2019

TUI CARE FOUNDATION ONDERSTEUNT BEROEPSOPLEIDING VOOR DE NADERENDE JEUGD IN GRIEKENLAND

• TUI Care Foundation en DUAL Hellas zijn partners in het wereldwijde TUI Academy programma
  • De stichting ondersteunt het trainingsprogramma van de Duits-Helleense Kamer van Industrie en Handel
  • 20 kansarme jonge Grieken profiteren van de steun van TUI Care Foundation

TUI Care Foundation ondersteunt het DUAL Hellas trainingsmodel van de Duits-Helleense Kamer van Industrie en Handel voor beroepen in het toerisme, dat een academische en beroepsopleiding combineert. Dankzij de steun van TUI Care Foundation krijgen 20 kwetsbare jongeren tussen de 18 en 24 jaar de mogelijkheid om een ​​beroepsopleiding in toerisme of foodservice te voltooien op basis van het Duitse duale model.

De jongeren die door TUI Care Foundation worden ondersteunt, worden geselecteerd op basis van sociale criteria, zoals gezinsinkomen of sociale ongelijkheid. Het doel van het initiatief is het bevorderen van gelijke kansen tot de arbeidsmarkt en gendergelijkheid. Ten minste 50 procent van de deelnemers zullen jonge vrouwen zijn.

"Toerisme levert een belangrijke bijdrage aan de economieën en arbeidsmarkten in veel landen over de hele wereld. TUI Care Foundation gelooft dat onderwijs en training de basis vormen voor duurzame vakantiebestemmingen," aldus Thomas Ellerbeck, voorzitter van het Bestuur van TUI Care Foundation. "Het duale trainingsprogramma voor jongeren maakt het voor hen gemakkelijker om een baan te vinden en een carrière op te bouwen in het toerisme, een van de snelst groeiende en gediversifieerde industrieën ter wereld. De vaardigheden die ze tijdens de programma's leren, zijn niet alleen relevant voor de hotel- en toerismesector, maar ook voor andere diensten of voor direct contact met klanten. Het is een win-win situatie voor de stagiairs en het land waar ze wonen, omdat nieuwe banen worden gecreëerd in gebieden met een hoge jeugdwerkloosheid."

Toerisme is een belangrijke jobmotor in Griekenland. Ongeveer een miljoen Griekse burgers zijn werkzaam in de toeristische sector. Griekenland is ook een van de meest populaire vakantiebestemmingen in Europa omdat het een traditioneel vriendelijke natie is met een oude cultuur en een prachtige natuur.

Het DUAL Hellas-trainingscentrum wordt sinds 2018 beheerd door de Duits-Griekse Kamer van Industrie en Handel met als doel het bevorderen van een Duitse standaard beroepsopleiding in Griekenland en het smeden van een sterkere band tussen beroepsopleiding en de arbeidsmarkt. Het is zowel een extra kans voor economische groei als een effectief middel om de jeugdwerkloosheid te bestrijden.

“We zijn zeer vereerd dat TUI Care Foundation ons project ondersteunt. Het biedt jonge mannen en vrouwen de kans om deel te nemen aan een kwalitatief hoogstaand beroepsopleidingsprogramma en hun toekomstige inzetbaarheid in Griekenland," zei Dr. Athanasios Kelemis, bestuursvoorzitter van de Duits-Griekse Kamer van Industrie en Handel.

Het DUAL Hellas-programma biedt professionele training in de volgende beroepen: assistent hotelmanagement, assistent restaurantmanagement en chef-kok. Alle trainingsprogramma's zijn op dezelfde manier gestructureerd als de gangbare Duitse opleidingen en ze duren drie jaar. Tijdens het wintersemester (november tot maart) wordt theoretische en praktijkgerichte training in een speciaal trainingscentrum gegeven. Daarna volgt er zes maanden on-the-job training in het zomersemester (april - oktober), waar de deelnemers op volledige salarisbasis werken. Op die manier doen de stagiairs echte werkervaring op vanaf het eerste opleidingsjaar.

De stages vindt plaats in 4 en 5 sterren hotels, waaronder Atlantica Hotels & Resorts, een langdurige joint venture van TUI en het TUI-hotelmerk Robinson Club, welke twee hotels in Griekenland heeft op Kos en Kyllini, en een nieuw hotel dat wordt gebouwd op Kreta. Aan het einde van het driejarig beroepsprogramma leggen de stagiairs mondelinge, schriftelijke en praktische examens af om een ​​duaal beroepsopleidingscertificaat te behalen dat wordt erkend door de Duitse Kamer van Industrie en Handel (DIHK).