18 December 2019

Lancering van TUI Academy Sri Lanka - nieuwe perspectieven voor meer dan 150 kansarme jongeren door opleiding in gastvrijheid

• Nieuw initiatief van TUI Care Foundation in samenwerking met Youth Career Initiative biedt een opleiding in gastvrijheid voor kwetsbare jongeren
  • Geïntegreerde psychosociale competenties en speciale aandacht voor empowerment van vrouwen zijn sleutelelementen van het nieuwe initiatief
  • Eerste initiatief van de TUI Care Foundation in Sri Lanka bouwt voort op het potentieel van het internationaal toerisme voor het land - zesde toevoeging aan het internationale TUI Academy-programma

TUI Care Foundation heeft haar eerste TUI Academy in Sri Lanka gelanceerd. Deze biedt carrièremogelijkheden aan 150 kansarme jongeren. In samenwerking met Youth Career Initiative combineert het driejarige project schoolonderricht met praktische ervaring om jongeren van 17 tot 24 jaar te ondersteunen in een carrière in de groeiende toeristische sector van Sri Lanka. Een speciale focus ligt op het aanmoedigen van jonge vrouwen om deel te nemen en hen vertrouwen en onafhankelijkheid te geven om hun carrière op gang te brengen.

Mevrouw Dagmar Wöhrl, bestuurslid van de TUI Care Foundation, zei tijdens het lanceringsevenement in Ahungalla, Sri Lanka: “Jongeren zijn een inspiratie voor ons allemaal. We willen deze jonge vrouwen en mannen in staat stellen een carrière in het toerisme te beginnen en hun weg effenen voor een succesvolle toekomst die ze zelf in handen nemen. Om vrouwelijke empowerment en gendergelijkheid te bevorderen, streven we ernaar om ten minste een derde van de deelnemers met vrouwelijke studenten in te vullen. ”

Bij de lanceringsceremonie The Hon, legde Karu Jayasuriya, voorzitter van het parlement van Sri Lanka, uit: “Sri Lanka heeft toerisme geïdentificeerd als een industrie met een groot potentieel voor het land en met een strategisch groeiveld. Dit waardevolle initiatief biedt onderwijs aan minder bevoorrechte kinderen en geeft hen de kans op een ​​beter leven. Namens het parlement van Sri Lanka wens ik dit initiatief het allerbeste. Ik weet zeker dat het met succes zal bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van het toerisme in ons land. ”

In het eerste jaar van het project ontvangen 60 kansarme jongeren een twee maanden durende beroepsopleiding op het gebied van gastvrijheid en levensvaardigheden aan de Aitken Spence School of Hospitality, gevolgd door een praktische training van drie maanden in een luxe hotel of resort.

Het project werkt met SOS Kinderdorpen om kwetsbare jongeren uit de lokale gemeenschap te bereiken en de studenten te ondersteunen tijdens hun opleiding. De studenten worden gerekruteerd uit kwetsbare gemeenschappen en uit SOS Kinderdorpen. Het zullen jongeren zijn die zonder ouders zijn opgegroeid, in een

moeilijke gezinssituatie zitten of andere zware uitdagingen in het leven hebben meegemaakt. Hoewel de meeste van deze jonge mensen het moeilijk vinden om toegang te krijgen tot een professionele opleiding, biedt de TUI Academy nu kansen en ondersteunt hen bij het opstarten van hun carrière.

20% van de jongeren in Sri Lanka is werkloos, maar de toeristische sector, die 12% van het bruto binnenlands product van Sri Lanka en 11% van de werkgelegenheid uitmaakt, biedt hen de kans om een positievere toekomst op te bouwen. Bij de lanceringsceremonie verklaarde de heer Dinesh Gunawardena, minister van Buitenlandse Betrekkingen en minister van Vaardighedenontwikkeling, Werkgelegenheid en Arbeidsrelaties van Sri Lanka: “De TUI Care Foundation en haar partners zetten een belangrijke stap om kansen in de toeristische sector te openen voor jonge mensen. Ontwikkeling van vaardigheden en onderwijs voor de jeugd zijn een topprioriteit voor onze overheid. We zullen de steun van onze openbare instellingen bieden om het initiatief te laten floreren. ”

De twee maanden durende beroepsopleiding zal levensvaardigheden, gastvrijheid, Engelse les en onderwerpen zoals communicatie, klantenservice, gezondheid en duurzaamheid behandelen. De praktische training vindt plaats op toplocaties zoals RIU Hotels & Resorts, Aitken Spence Hotels, Hilton en Taj. Eenmaal succesvol afgestudeerd krijgen studenten een certificaat toegekend door de horeca.

Madhu Rajesh, directeur van het International Tourism Partnership, concludeert: “We zijn verheugd dat onze ervaring om jonge mensen te helpen in Sri Lanka de TUI Academy Sri Lanka zal kunnen ondersteunen, zodat nog meer jonge mensen de kans krijgen op een aangename en lonende carrière. ”

De TUI Academy Sri Lanka maakt deel uit van het wereldwijde TUI Academy-programma van de TUI Care Foundation, dat onderwijs en praktische training biedt voor kwetsbare jongeren en kansen biedt op werk in de toeristische sector. Er zijn momenteel zes operationele projecten op vier verschillende continenten, en het programma richt zich op het empoweren van kansarme jongeren door persoonlijke ontwikkeling, toerisme-georiënteerde training, stageplaatsing en loopbaanbegeleiding.